Pligten Kalder

Få billetter
Fredag 24. marts 2023

Gør dig klar til poetisk jazz, når kvartetten Pligten Kalder – med Johan Olsen fra Magtens Korridorer i front – besøger Turbinen.

Hvor skal man næsten begynde med beskrivelsen af Pligten Kalder! Første mand der får ordet, er Turbinens musikansvarlige, Michael Gonzalez, som siger:

Pligten Kalder er virkelig noget ud over det sædvanlige. Med Johan Olsen i front leverer ensemblet poetisk jazz helt uden for, hvad der nu måtte være af strømninger i tiden. Hvis man – som jeg – har et sweet spot for både Tom Waits og Gasolin’, er det svært ikke at sætte pris på Pligten Kalder, og jeg glæder mig meget til deres første besøg på Turbinen.

Og dernæst får bandet selv lov til at fortælle lidt om, hvad de har gang i:

”Det er stadig de røde tal på bundlinjen i Pligten Kalders årsregnskab, der motiverer den sejlivede kvartet til at tage på landevejen igen. ’Kun for pengenes skyld’-touren blev på grund af Covid-19 ikke den forventede økonomiske succes de fire modne mænd havde håbet på.

Men nu har især orkestrets ukuelige optimist, Torben Steno, fået troen på det økonomiske mirakel tilbage, og sammen er de nu klar til at rejse land og rige rundt med ’Emhætte og Ulven’, som 2023-touren hedder.

Pligten Kalder har nemlig indset, at musik i sig selv alene ikke gør det. Der skal drama til, hvis bundlinjen en dag skal blive sort.  Og musical, det er det folk vil have.

Johan Olsen skal naturligvis spille hovedrollen som den kønsforvirrede Emhætte, der fortvivlet leder efter sin identitet.

Rollen som det dumme svin, Ulven, er naturligvis lagt i munden på Torben Steno. De to arbejder stadig på at gøre librettoen helt færdig.

Indtil premieren på musicalen, kan Pligten Kalder opleves ved koncerter, hvor den virtuose blæser, Peter Jessen og geniet fra Glamsbjerg, Søren Mikkelsen på bas og wellnesstangenter udsmykker uddrag fra ’Emhætte og Ulven’ samt en god portion af de slidstærke Pligten Kalder-klassikere, som ’Rotten’, ’Blot fordi’ og ’Hvorfor er jeg ikke død.

Pligten Kalder er, trods Olsen og Stenos stærke fokus på penge, drevet af en pligt til at underholde med en tristesse, der matcher publikums hverdag med sange, der ikke levner meget håb for fremtiden, hvis der overhovedet er sådan en.”

Foto: Carsten Jull