Nyhed
Unge talenter og store ambitioner: Hvordan Gallows gik fra idé til virkelighed
Udgivet 22. januar 2025

Af Andrew Thomas Davidson
I en verden, hvor metalmusik ofte bevæger sig i mørket, blev idéen om Gallows tændt i æteren af
podcasten Sort Søndag. Her talte vært Anders Bøtter og bandet Swartzheim om udfordringerne ved at give nye bands en stemme, og denne samtale blev startskuddet til en festival, der skulle skabe plads til netop det.
”Jeg er pissestolt af, at noget sådant kunne udspringe af Sort Søndag,” fortæller Anders Bøtter. ”Det viser, at der er en ny generation af metallyttere, som jeg tror bekymrer sig mindre om genrekasser og går mere op i energi og følelser. Det er vigtigt, at vi giver dem en platform.”
Og det er præcis, hvad Gallows vil gøre.
Match made in Hell
Da Michael Gonzalez, musikansvarlig på Turbinen i Randers, hørte Swartzheim i podcasten, begyndte tingene at tage form. ”Jeg havde allerede en dialog med Matias Ankerstjerne (booker på Underværket) om at lave en metalfestival i Randers. Da jeg hørte Swartzheim, gav det bare mening. Mandagen efter tog jeg kontakt til dem og spurgte, om de ville være en del af det,” fortæller Michael.
Swartzheims Joe Timmins husker det tydeligt: ”Jeg er selv fra Randers og kendte godt Michael i forvejen, så det var fedt at blive inviteret til at kuratere en scene. Vi har haft fokus på at booke bands, vi har set live, og som fortjener mere opmærksomhed.” De to valg er faldet på Blodmåne og Rottefænger, der begge skal spille på scenen i Underværket, mens de to andre scener er på Biblioteket og Turbinen.
For Joe og resten af Swartzheim var det vigtigt at have en anderledes tilgang til opgaven. ”Vi vil undgå at blive de gatekeepers, vi selv kritiserer,” understreger Joe. ”Vi lavede opslag og opsøgte bands for at få en finger på pulsen i undergrunden.” Og selvom de kun kunne vælge to bands fra puljen, så er det ikke spildt arbejde for de andre. “Så kan vi måske bruge dem til support jobs senere hen.”
Nyt liv i gamle galgebakker
Planlægningen af Gallows begyndte i foråret 2024 med korte deadlines og store ambitioner. ”Vi vidste, det ville blive en udfordring, men vi er et regionalt spillested, der kan tage chancer,” siger Michael Gonzalez. ”Vores hovednavn er ikke musikken, men konceptet: en nichefestival, der giver plads til undergrunden.”
Jeanne Tost, ansvarlig for kommunikation og SoMe, og som også er en del af styregruppen sammen med blandt andet Michael Gonzalez og Joe Timmins, forklarer: ”Vi har gjort os umage med at sammensætte et bredt program. Metallyttere er blevet mere facetterede, og det har vi ønsket at afspejle. Vi har forsøgt at vælge bands fra forskellige genrer – og så er det på samme tid også sådan, at selvom bandsene måske nok tilhører en ’primær’ genre, så er der rigtig mange af dem, der også dyrker det med at trække inspiration fra andre genrer.”
Festivalens billetpris på 375 kroner er SU-venlig og reflekterer alligevel en høj kvalitet i programmet. ”Selv hvis man kun kender ét band, kan prisen forhåbentlig friste folk til at opdage noget nyt,” siger Jeanne. Der er et ønske om, at især den yngre generation vil finde festivalens program tillokkende, og udover det har holdet bag også brugt tid på dialog med lokalmiljøet for at inddrage dem så meget som muligt.
Det er da også i lokalhistorien, at de fandt inspiration til festivalens navn. “Vi brugte lang tid på at finde navnet, og så fandt vi ud af, at der har været galgebakker rundt omkring i byen,” siger Michael og fortsætter med et grin: “Jeg har selv boet ved siden af en; det er et meget fint sted at sidde og drikke en kop kaffe.”
Gallows’ tre scener er spredt med gåafstand over Randers, og hver har sin egen unikke stemning. Swartzheims kuraterede scene skiller sig ud med fokus på unge talenter og eksperimenterende acts. ”Det er fedt at kunne fremme bands, der normalt ikke får nok opmærksomhed,” siger Joe.
Udover de lidt mindre navne, som Swartzheim har booket, byder festivalen også på pessimistisk hardcore fra København i form af EYES, dyster dark wave fra St. Digue og hæsblæsende ekstremmetal fra Xenoblight, der efter succesen med debuten ’Procreation’, endelig har nyt på vej til de hungrende metalmasser. Seneste og sidste tilføjelse til det ellers imponerende program er Afsky, der med de seneste udgivelser, for alvor har cementeret sin plads i den mere atmosfæriske del af dansk black metal, og som desuden er kendt for sine intense liveshows.
Derudover byder festivalen på oplevelser ud over musikken. Makkerparret fra Sort Søndag, Jakob Trolle og Anders Bøtter, laver en helt særlig liveversion af deres podcast i anledning af programmets 15-års fødselsdag, bandet 802 viser deres kortfilm ’1986 Forever’, inden de selv blæser taget af biografsalen, og hvis man føler sig heldig, er der også musikquiz.
Visitkort til fremtiden
Selvom Gallows stadig er i sin spæde begyndelse, er ambitionerne store. Jeanne forklarer: ”Vi vil skabe en tradition, der samler byen og giver plads til alle, uanset baggrund. Næste år håber vi at kunne udvide med flere venues, måske en kirke. Vi vil lytte til feedback, så folk kan være med til at præge det.”
Michael Gonzalez kalder selv det første år for “en slags visitkort” både til det lokale og metalpublikummet over hele landet.
Anders Bøtter ser også potentialet: ”Hvis Gallows kan holde fast i sin kreative og unge profil, har de mulighed for at blive noget særligt. Men det kræver tålmodighed og mod til at tage chancer.”
Til spørgsmålet om Gallows er et statement eller en metalfestival, svarer Michael Gonzalez: “Man kan ikke skille det ad. Det er helt klart et statement, men det er et statement med kvalitet.” Gallows er ikke bare endnu en metalfestival. Det er en bevægelse, en platform og en hyldest til det spirende metalmiljø i Danmark. For som Joe Timmins siger: ”Det handler om at hjælpe hinanden og turde prøve noget nyt.”
Læs mere om Gallows via linket nedenfor, hvor du også kan købe billetter: https://turbinen.dk/kalender/koncerter/gallows/
